vineri, 27 martie 2009

Măsuri anticriză

de Constantin D. Pavel

Ieri m-am întâlnit, după mulţi ani, cu un coleg de liceu. După bucuria euforică a revederii şi depănarea scurtă a unor amintiri amuzante, a început să se plângă de... criză! Dar a făcut-o într-un mod care m-a impresionat foarte tare. Pur şi simplu, era disperat!

— Cum reuşeşti tu să-ţi menţii nivelul de trai, că eu nu mai pot? m-a întrebat.

Aflasem mai înainte că lucrează într-un service de reparaţii auto şi că din cei opt angajaţi, trei au fost daţi afară, iar după Paşte patronul i-a anunţat că vor mai rămâne doar trei sau patru, pentru că nu mai sunt comenzi cum erau înainte. Soţia lui vinde într-un magazin, dar nici la ea treaba nu merge prea roz... Au doi copii mari, de 16 şi de 15 ani, care vor şi ei să fie în rândul adolescenţilor. Salariile au rămas la fel, pe când euro a crescut enorm. Şi cum au rate în euro... Simţea că nu mai poate!

I-am răspuns printr-o întrebare la care nu se aştepta:

— Cine zice că trebuie să îţi menţii acelaşi nivel de trai?

A clipit încurcat şi s-a încruntat.

— Păi... dar... pentru ce muncim?! Nu ca să trăim mai bine?

— Nu.

— Stai că nu te mai înţeleg! Te-am pierdut aici!...

Pentru că eram cu timpul măsurat, urmând să ajung la o întâlnire, m-am scuzat că nu pot să îi explic acolo, pe loc, şi i-am dat o carte de vizită. L-am rugat să intre diseară pe blog şi să citească răspunsul, dimpreună cu câteva soluţii anticriză, pe care cu toţii le pot adopta pentru a trece cu bine peste această perioadă de transformare socio-financiară. Mă ţin, iată, de cuvânt şi în cele ce urmează vă voi arăta câteva căi simple de "a face faţă crizei", pe care, de obicei, le divulg cursanţilor mei în Cursul PAVCON eDucational "Învaţă Să Faci Bani!". Sper să vă fie de ajutor şi... aştept comentarii!!!

În primul rând, haideţi să lămurim un lucru: nu muncim ca să trăim şi nici nu trăim ca să muncim! Această idee e o mare şi imensă gogoaşă umflată, o capcană în care au picat foarte mulţi oameni lipsiţi de educaţie personală (şi nu mă refer aici la educaţia din şcoală, liceu ori facultate, care nu e educaţie personală, ci educaţie socială – dar pe marginea acestui subiect vom "croşeta" altădată...).

Muncim pentru că ne place ceea ce facem şi pentru a-i servi pe ceilalţi semeni ai noştri prin măiestria noastră! Pentru asta muncim!!!

Dacă munciţi pentru altceva, atunci ceea ce faceţi nu se mai cheamă muncă, ci sclavie: socială, familială ori a ego-ului. Adică munciţi ori pentru că aşa vă cere societatea, adică grupul de prieteni, rudele, familia, care v-au "văzut" făcând activitatea respectivă şi dumneavoastră v-aţi conformat, deşi nu vă place domeniul (cunosc o mulţime de medici, ingineri şi contabili care practică meseria pentru că aşa au vrut părinţii), ori pentru că aveţi o familie şi o casă de întreţinut, iar pentru asta faceţi această concesie, de a lucra oriunde salariul vă acoperă cheltuielile (cunosc o mulţime de oameni care spun fac orice mi se cere, dacă mi se dau bani mai mulţi), ori pentru că aveţi un ego atât de exacerbat încât, ca să vă daţi mare în faţa celorlalţi cu funcţia pe care o ocupaţi, cu casa pe care o aveţi, cu maşina pe care o conduceţi, cu concediile în străinătate pe care le faceţi, cu relaţiile sus-puse pe care le aveţi, cu cercul de oameni importanţi în care vă învârtiţi, acceptaţi să prestaţi o activitate pe care o urâţi, care vă depersonalizează şi nu vă reprezintă aproape deloc! (Şi cunosc şi din aceştia vreo duzină...)

Munca e ceea ce îţi place să faci, iar când o faci nu simţi niciodată că munceşti!

Cel mai bun sfat în acest sens, pe care şi eu l-am primit când făceam ce nu îmi plăcea, este: disciplinează-te, alocă un timp zilnic pentru a face ceea ce îţi place, dezvoltă-ţi abilităţile în acest domeniu până când începi să fi recunoscut de cei din breaslă, apoi începe să pui preţ pe ceea ce faci cu plăcere; cu alte cuvinte, transformă ceea ce faci cu plăcere în sursă de venituri. Iar când vei face din această sursă de trei ori mai mulţi bani decât din serviciul sau activitatea care nu îţi place, poţi renunţa definitiv la cele din urmă, pentru a te dedica exclusiv pasiunii tale! E singura cale cunoscută spre împlinire personală şi bogăţie reală! Fiindcă bogăţia se măsoară nu în contul gras din bancă sau în lucrurile pe care le ai, ci în preţul pe care a trebuit să-l plăteşti pentru a le avea! Iar dacă acest preţ a constat din familia ta, sănătatea ta, liniştea ta interioară... atunci nu eşti bogat, eşti doar... un păcălit al sorţii!

În speranţa că am lămurit, cât de cât, problema muncii pentru a trăi, haideţi să vorbim un pic şi despre cum să facem mai puţine "crize" din cauza "crizei". Sunt acţiuni aparent minore, uşor de aplicat, care, pe termen mediu şi lung aduc beneficii inestimabile!

În primul rând, dacă nu ai de unde lua mai mulţi bani pentru a-ţi păstra nivelul de viaţă, atunci scade nivelul de viaţă! Ştiu că pentru unii sună de neconceput, însă oricum nivelul de viaţă le va scădea, fiindcă, nu-i aşa, este "criză"... A scădea nivelul de viaţă înseamnă a te mulţumi cu mai puţin sau a utiliza servicii/produse mai ieftine – şi nu neapărat mai proaste calitativ. Cel mai bun exemplu, pe care îl dau şi la Cursul "Învaţă Să Faci Bani!", se referă la... hârtia igienică! Fundul nu suferă dacă e şters cu o hârtie mai puţin "mătăsoasă", dar care are avantajul de a fi de 3-4 ori mai ieftină decât cea utilizată înainte de criză! La o simplă socoteală, noi am economisit lunar în familie, doar schimbând hârtia igienică, 180.000 lei vechi. Ceea ce înseamnă pâinea pe 10 zile!

Un alt mod de a strânge bani pentru investiţii: economia de apă. Când ne spălăm pe dinţi, nu mai lăsăm apa să curgă. În loc de a face baie în cada plină cu apă, de două ori pe săptămână, facem doar o dată şi înlocuim o baie cu un duş scurt. Tot legat de apă: în loc să bem apă plată "nu ştiu care", luăm din felul "nu ştiu care", mai ieftin cu 15-20%.

Factura de energie a scăzut cu o treime de când am început să folosim becuri economice, care au şi o durată de viaţă mai lungă şi calmează şi ochii.

Am desfiinţat televizorul (am mai scris despre asta într-un articol de la începutul anului, pe care îl găsiţi în arhiva blogului). Dacă 99% din ce e la el e "gunoi pentru minte şi suflet", ce rost mai avea să-l ţinem? Încă o economie şi de acolo.

Am rărit drumurile cu maşina. Acum plec cu ea doar când e neapărată nevoie. Maaaaare economie şi de acolo (în loc de 4.000.000 lei lunar pe benzină, acum am ajuns la 2.500.000 lei)! Şi, în plus, mişcarea face bine la sănătate!

Cumpărăturile le facem acum strict după listă şi niciodată nu mai mergem la supermarket fără să fi mâncat mai înainte! Ăsta e un truc psihologic pe care puţini îl ştiu: dacă mergi cu burta goală la magazinul alimentar, vei fi tentat să iei de toate, pentru că atunci, în acel moment, îţi este foame! Şi chiar dacă mergi cu lista făcută, vei umple coşul/căruciorul, pentru că nu mai judeci cu mintea, ci cu bruta...

Toate aceste economii pe care le faci sunt egale cu zero, dacă banii economisiţi dispar în totalitate pe rate sau pe alte produse. Banii din economie nu se cheltuiesc, ci se... investesc! Dar despre acest subiect puteţi citi în romanul online DĂ MAI DEPARTE...

Şi un ultim sfat: pentru a scăpa de "problema banilor", investiţi timp, dacă bani nu aveţi! Doar 5 minute pe zi sunt suficiente pentru început. Faceţi-o ca pe o joacă, dar fiţi perseverenţi. Există site-uri care te plătesc pentru a intra şi a sta 30 de secunde pe alte siteuri. Multă vreme m-am ferit de aceste "afaceri", crezând că sunt doar aşa, o înşelătorie... Analizând însă cu atenţie, mi-am dat seama că s-ar putea să funcţioneze. Aşa că l-am înscris pe fiul meu, de probă... La început s-a opus, însă acum îi pare bine! Chiar foarte bine, fiindcă a ajuns să facă aproximativ 8 dolari pe zi, în numai o lună! Iar bucuria lui cea mare vine din faptul ca a realizat deja sursa de venit care îi permite să îşi achite maşina pe care o doreşte după ce va împlini 18 ani!

Tot ce aveţi de făcut este să intraţi la http://bux.to, să vă înscrieţi completând datele personale la Register, la Referrer să scrieţi Anderminator şi... să-i daţi drumul!

Colegul meu spunea că are nevoie de 10.000.000 lei vechi pentru a acoperi creşterea ratelor pe care le are de plătit. La http://bux.to se pot face 10.000.000 de lei într-o lună. Dovedit!

Acum închei parafrazând celebra frază a lui Henry Ford: "Dacă crezi că funcţionează şi pentru tine, ai dreptate! Dacă nu crezi că funcţionează şi pentru tine, tot dreptate ai!"

P.S. Cei care au nevoie de îndrumare pas cu pas pentru înscrierea pe http://bux.to mă pot contacta pe adresa personală de mail: pavcon@yahoo.com

Criză uşoară!!!


Trei lucruri pe care le poţi face chiar acum pentru ca acest mesaj să aibă un impact pozitiv:

1. Lasă un comentariu şi participă la discuţii!
2. Înscrie-te la Newsletter (e Gratuit!!!), pentru a primi mai multe ponturi fierbinţi şi idei folositoare!
3. Pune un link către acest articol în fiecare mail, mesaj, site sau blog al tău, pentru ca toţi prietenii tăi să poată beneficia de aceste informaţii! Transformă-te într-o sursă de informaţie benefică pentru lume!

Niciun comentariu:

Gândul Zilei 1118 - Luni 23 ianuarie 2023:

”Golește-ți mintea, o dată pe zi. Retrage-te câteva minute și intră în stare alfa, iar acolo caută pepita ta de aur din ziua respectivă, înt...